22 Eylül 2011 Perşembe

Beyaz Filo Satış ve Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Bilal Yurddaş'la sektör üzerine...

Bilal YURDDAŞ
* 1993 yılında faaliyetine başlayan Beyaz Filo’nun kurumsal yapısından ve son üç yıllık performansından bahseder misiniz?


Flap Tour Beyaz Rent a Car, 1993 yılında 4 genç girişimci tarafından kurulmuştur. Gürkan Gençler, Metin Ziya Tansu, Ahmet Can Teoman ve Osman Turgut Fırat’ın her birinin eşit hisse paylaşımı ile kurulan Flap Tur Beyaz Rent a Car, günlük otomobil kiralama ve kongre-sempozyum düzenleme işleri ile iş hayatına başlamıştır. Bugün itibarı ile de şirketimizde, 7.400’e yakın binek otomobil bulunmaktadır. Bu araçların tamamına yakınını filo kiralamada kullanıyoruz; çünkü günlük kiralama yapmamaktayız. Yaklaşık 300 adet aracımızı da, kaza yapan, periyodik bakımı uzayan ya da belli bir süre kiraladığı aracı kullanamayan müşterilerimize replacement araç vermek üzere filomuzda bulundurmaktayız.


18 yıl önce 2 araç ile başladığımız sektörde, 2008 yılını 117 milyon TL, 2009 yılını 135 milyon TL,  2010 yılını ise 140 milyon TL ciro ile ve Capital Dergisi 2010 verilerine göre de Ankara’nın 33., Türkiye’nin 538. en büyük firması olarak kapatmanın gururunu yaşıyoruz.

Son 3 yılda yaşanan bir diğer önemli konu da, kriz ile birlikte sektörde yer alan pek çok küçük büyük firma pazardan  çekildi ya da şu an faal olmadıklarını duyuyoruz. Dolayısı ile, bu durum bizler gibi daha nitekli hizmet veren firmalara daha yüksek düzeyde sorumluluk vermiş oldu. Nihayetinde bu sorumlulukla, müşterimizin her zaman Beyaz Filo’yu bir çözüm ortağından ziyade, bir dost olarak görebileceği çalışmaları artırmak düşüncesindeyiz.

Sektörde önemli bir potansiyel var ve biz filo kiralamanın avantajlarını firmalara anlatarak öncelikle pazarı büyütmek istiyoruz. Ankara ve İstanbul servislerimiz ile araç bakım ve onarımlarında yine kendi bünyemizde hizmet veriyoruz.

* Firmanın ülkemiz filo kiralama ve yönetimi sektöründen aldığı pay nedir? Bu sektörün ülkemizdeki mevcut büyüklüğü ve potansiyeli nedir ve bunu AB ülkeleri ile kıyasladığınızda nasıl bir tablo çıkıyor karşımıza?

Ülkemiz filo kiralama sektöründe tahmini olarak 125.000 adet operasyonel filo kiralama ile kullanılaktadır. Bu tahmini toplam Pazar adedine göre de pazardan yaklaşık %7’lik bir paya sahibiz.

Yurt dışında özellikle Amerika ve Avrupa’da bireysel kullanıcılar uzun dönem filo kiralama ile otomobil temin etmektedirler. Türkiye’de şu andaki vergi mevzuatları açısından, kişisel olarak uzun dönemli otomobil kiralama maalesef rantabl değil. Diğer taraftan, önümüzdeki 5-7 yıl içerindeki toplam kiralama pazarının firmalar nezdinde  500.000 adede yükselmesi beklenmektedir.

* Beyaz Filo’yu sektöründeki rakiplerinden ayıran özellikler neler?

Öncelikle Beyaz Filo’nun sektörde 18 yıldan fazla deneyimi vardır. Ayrıca, Anadolu merkezli, bu kadar sayıda aracı olan ve bu tecrübeye sahip bir başka  kiralama firması da bulunmamaktadır. Bizler gerek satış kanadımızda gerekse de satış sonrası hizmetlerimizde mutlaka müşterilerimizle sıcak diyaloglar kurmayı seven, onları anlayan bir dost yaklaşımına sahibiz. Başı şıkışan her müşterimize en alt kadromuzda çalışan personelimizle, en üst düzeyde çalışan yetkilimiz sadece bir telefon uzaklıktadır. Bilirler ki, Beyaz Filo her zaman, 7/24 filo yönetimi konusunda kendilerine yardımcı olacaktır.

* Filo kiralamanın şirketler için avantajları neler?

Kabaca üç ana noktada kiralama hizmetinden faydalanan firmalar avantaj elde eder. Operasyonel, finansal ve vergisel avantajları detaylandırmak gerekirse de; Firma elindeki mevcut araçların 2. el satışından dolayı yüklü oranda nakit avantajı elde eder. Aylık ödemeler sayesinde maliyetler sabitlenir ve düzgün bir bütçe elde edilir. Kira ödemeleri şirket bilançosunda pasitfte yer almadığı için kredi imkanlarını etkilemez. Otomobil banka kredisi ile alınsa bile en az %20-30 oranında peşin para bağlanması gerekmektedir. Kiralamada şirket sermayesinden bu hizmet için toplu bir para çıkışı olmaz ve şirket bu kazancını başka yatırımlar için kullanabilir. Kiralama bedeli için aylık faturalar kesilir. Bu faturaların, direkt gider yazılabilmesi vergi avantajı sağlar. Böylelikle KDV, faturayı takip eden ilk ay mahsup edilerek daha az KDV ödemesi sağlanmaktadır. Ayrıca, aylık kira bedeli faturalarının tamamı, 3 aylık bilanço döneminde gider olarak kaydedilir. Periyodik servis, bakım-onarım ve diğer bütün zorunlu ödemeler kiralama şirketi tarafından yapılır. Personel ve zamandan büyük tasarruf sağlanır. Otomobil 50 bin km.’ye geldiğinde lastik değişimi ücretsiz olarak yapılır. Bir kaza anında hasarlı olan otomobilin yerine muadil başka bir otomobil verilir. Kiralama yapan şirketler adına otomobillerin 2. el satış riski ortadan kalkar.

* Müşteri portföyünüzden bahseder misiniz? Müşterileriniz hangi sektörlerde faaliyet gösteriyor? Sektörlere özel hizmetleriniz var mı?

1.000’e yakın müşteri ile önemli bir çeşitliliğe sahibiz. Müşterilerimiz arasında Ziraat Bankası, Halk Bankası ve Sabancı Holding grup firmaları gibi ülkemiz ekonomisinin son derece önemli katma değerler yaratan firmaların yanı sıra Türkiye’nin dört bir yanında faaliyet gösteren küçük ve orta ölçekli şirketler de yer alıyor. Coğrafik dağılım ve iş yapış kültürü olarak çok farklıyız. Yaygın müşteri dağılımımız, kaliteli hizmet anlayışımız, müşterilerilere özel hizmetlerimiz, yüz yüze iletişimimiz ile sektörde iddialıyız. Operasyonel finansal kiralamanın faydalarını anlatarak ve sunduğumuz hizmet ile daima müşterimizin yanında olarak hem sektörü büyütmek hem de yaptığımız işle örnek olmak istiyoruz.

* Filo kiralama sektörünün sorunları neler ve sizin konuyla ilgili çözüm önerileriniz neler?

İşimiz finansman işi ve böyle olunca da sektörün durumu Türkiye’nin kendi iç dinamikleriyle doğru orantılı. Bu sene genel seçimler ekonomideki belirsizliğin en önemli noktaları. Sonuçta firmalar, kiralama sistemine gitmeseler dahi çok agresif hareket etmiyorlar. Ekonomi kötü de olsa, iyi de olsa filo kiralama her zaman için önde gidiyor. Kiralama sektöründe bu sene toplamda kiralamanın 50 ila 60 bin civarında olacağını düşünüyoruz. Örneğin bu yıl 3.000 civarında sıfır km. otomobil alımş hedefimiz var.

Ticari araç kiralanamaması sektörün önemli sorunlarından biri. Yine kullanıcılara kesilen trafik cezalarının tarafımıza geç ulaşması, filo kiralamanın kendine özgü yasal maddelerinin olması gibi pek çok irili ufaklı sorunlar var. Bizim Ankara’da olmamızdan dolayı bir avantajımız var. Bakanlık yetkilileriyle çok rahat birebir görüşmeler yapabilme imkânımız oluyor. Bu kapsamda da hatta bir bakıma resmi olmasa bile, sektör temsilcisi olarak bir takım görüşmelerde bulunuyoruz. K belgesi problemi ciddi bir sorun. Dolayısıyla her ne kadar Karayolları Ulaştırması Genel Müdürlük karayollarımızdaki başıboşluğa bir düzen vermek adına bu tür kararlar alsa da, K belgesinde operasyonel kiralamanın, bir tedarik yöntemi olarak tanınmaması çok büyük bir sorun olarak karşımızda duruyor. Dolayısıyla ticari araç kiralaması artık yapılamıyor. Çok basit bir çözümü var esasen; operasyonel filo kiralamayı direkt satın alma ya da leasing ile satın alma gibi bir tedarik yöntemi olarak belirlemesiyle çözülecek bir problem. Bununla beraber hükümette çok önemli kararlara imza atıldı. Eskiden kamu yönetimi uzun süre borçlanma yapamıyordu. Çıkan bir yönetmelik var. Bu yönetmelikle de eğer hizmet alımı süreklilik arz ediyorsa ve süreklilik arz ettiğinden dolayı yıllık bütçelemeye göre daha düşük bir bütçelemeyi temin ediyorsa, uzun süreli borçlanmaya imkân tanıdığını ve sözleşme imzalanabileceğine yönelik bir kararname oluşturdular. Bu önemli bir atılım oldu. Çünkü bu sayede kamunun da yaklaşık 200 bin adede yakın bir araç kiralamasına imkân tanındı.

* Yakın dönemde firmanızın müşterilerine sunmayı planladığı yeni hizmetler var mı?

Tabiki var ve hiçbir zaman bu yeniliklerimiz bitmeyecek. Örneğin, müşterilerimizin yakın dönemde OGS yönetimini de yapmaya başladık. Aynı zamanda hafif ticari grubunda filo yönetim hizmeti vermeye başladık. Sektörde ilk kez her araç kiralayan firmaya kiraladığı araç adedi kadar netbook verdik. 2010 yılında yine sektörde ilk kez gerilla marketing yapan firma olduk. Sektörde bugüne kadar pekçok ilki gerçekleştiren bir firmayız ve 2011’de de bu öncü ve yenilikçi kimliğimizi devam ettirmeyi hedefliyoruz.

* Beyaz Filo olarak uzun ve kısa vadeli planlarınız neler?

Şirketimiz kurulduğu günden bu yana, sektörün öncü firması olmak adına girişimlerde bulunmuştur. Sosyal sorumluluk çalışmalarına önem vermiş, müşteri memnuniyetini artırmak adına da devamlı yatırımlar yapmıştır. Bu temel özelliklerimizden hiç bir zaman taviz verme niyetimiz yok. Diğer taraftan, 2011 den itibaren de % 25’lik yıllık büyümeyi hedeflemekteyiz. Bu hedeflerimizi gerçekleştirmek için de, insan kaynaklarımızı öncelik vererek, mevcut müşteri memnuniyetimizde  herhangi bir azalma olmaksızın, hedeflerimizi gerçekleştirmek istiyoruz. Uzun vadeli en büyük hedefimiz ise, Türkiye İhracatcılar Meclis ( TIM ) 2023 yılındaki hedeflerine parelel olarak, 2023 yılında toplamda 202.023 adet araç sahibi olmayı hedeflemekteyiz. Zira 18 yıl önce 2 adet otomobille başladığımız yolculuk, 2008 Eylül krizi öncesinde toplamda 10.750 adete ulaşmıştık. Yüzdesel olarak konuya yaklaştığımızda daha önce elde ettiğimiz bu başarıyla, 2023 yılı hedefimize de yakın olduğumuza inancımız tam.

* Firma ortak ve yöneticileriniz sektörde sosyal sorumluluk alan projelerde ya da dernekerede görev yapıyor mu?

Firmamız ortaklarından ve aynı zamanda Genel Müdürümüz Gürkan Gençler, TOKKDER ( Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği ) Yönetim Kurulu Üyesi, satış pazarlamadan sorumlu Genel Müdür Yardımcımız Bilal Yurddaş da, TOKKDER Disiplin Kurulu Üyesi olarak görev yapmaktadırlar.

Röportaj için Bilal YURDDAŞ'a teşekkür ederiz. OTO312 

1 yorum:

filo araç kiralama dedi ki...

çok güzel bir röportaj olmuş, paylaştığınız için teşekkürler

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...